Oplev udfordrende Escape Game fyldt med gåder og opgaver. Escape Room by Midgaard Event byder jer velkommen til et eventyr hvor I er hovedpersonerne. På 60 minutter skal I leve jer ind i Leonardo da Vincis univers og redde den Hellige Gral. Ved hjælp af hints og gåder skal I finde frem til nøglen til kisten, hvor den Hellige Gral befinder sig i.

Siden det første real life Escape Game åbnede i Japan i 2007, har konceptet spredt sig, og der findes nu over 6.600 Escape Games over hele verden, fordelt over 97 lande, 1279 byer og 2780 lokationer.

Hjælp til Booking?
Ring 41 44 66 99
eller skriv til hello@escaperoom.dk

Escape Room Trustpilot

Historien om Escape Games

Det første Escape Game blev lanceret i Japan i 2007 af firmaet SCRAP og blev kaldt “Real Escape Game”. Det var et enkelt rum, hvor 5-6 spillere skulle samarbejde for at slippe ud. SCRAP har fortsat deres arbejde med Escape Games, og har også skabt ‘Real Escape Game Event’, hvor hundredvis af personer har mulighed for at prøve Escape Game Event.

Siden SCRAP åbnede deres første Escape Game i 2007, er konceptet vokset og har  spredt sig over hele verden. Især Ungarn har taget Escape Games til sig, men også andre storbyer i Europa, USA, Australien og Canada. Der findes nu over 6.600 Escape Games over hele verden, her 10 år efter det første rum blev lanceret.

Inspiration til Escape Game

Inspirationen for Escape Game koncpetet kommer fra flere steder. Mange nyopstartede Escape Games har fået inspiration fra andre Escape Games, mens andre blandt andet har fået inspiration fra interaktive adventure computerspil. De første computerspil krævede at spillerne skulle klikke sig rundt på forskellige lokationer, for at finde ting, kombinere de ting de fandt og løse gåder. Senere blev computerspillene lavet om til online webbaserede spil og mobil applikationer, som blev kaldt Escape-The-Room games. Disse spil har været stor inspiration til de fysiske Escape Games.

Andre kilder til inspiration har blandt andet være rollespil, gåde- og skattejagte, interaktive teatre, haunted houses, TV-shows og film.

Tema og narrativer i Escape Games

Der er forskellige muligheder inden for henholdvis tema og narrativer i Escape Games.

1. Intet tema eller narrativ i Escape Games

Nogle Escape Games har hverken tema eller narrativ, men deltagerne skal samarbejde om at løse gåder. I disse rum er der intet plot, og deltagerne skal ikke leve sig ind i et andet univers.

2. Tema i Escape Games

Et tema for et Escape Game kan blandt andet være “slip ud fra kælderen”. Her er rummene indrettet efter temaet, og rekvisitter, dekorationer og andre elementer passer til temaet. Der er dog intet narrativ, og deltagerne kan selv skabe den historie, de vil. Samtidig behøver gåderne ikke passe til et bestemt narrativ.

3. Narrativ i baggrundshistorien

Deltagerne kan blive introduceret til et narrativ gennem blandt andet en historie de får præsenteret inden spillet går i gang. Målet for at undslippe indgår også i narrativet, men gåderne behøver ikke havde indflydelse på narrativet.

4. Storytelling gennem gåderne

Escape Games kan også udforme et narrativt, hvor dekorationer, indretning og rekvisitter passer til historien, samtidig med at gåderne også passer ind i historien. Gåderne er en del af narrativet og er med til at få deltagerne til at følge historien gennem hele oplevelsen.

Organisering af gåder

De fleste Escape Games kræver, at deltagerne skal lede efter hints og gåder, og derefter løse gåderne. Der findes forskellige måder at organisere gåderne på, så de er sjove og inspirerende for deltagerne. Gåderne kan blandt andet præsenteres individuelt, hvor hver gåde leder direkte hen til en større meta-gåde. Eller de kan præsenteres i sekvenser, hvor en gåde skal løses for at låse op til den næste gåde.

Sti-baserede gåder

Den mest brugte metode til at organisere gåder er den sti-baserede metode. Deltagerne arbejder med flere gåder på samme tid, og det giver mulighed for, at gøre deltagerne mere engageret i spillet.

Sekvens-baserede gåder

I den sekvens-baserede metode skal deltagerne løse en gåde ad gangen for at få adgang til den næste gåde. Dette skal de fortsætte med, indtil de finder frem til den sidste gåde, der får dem til at vinde spillet. Gåderne i denne metode skal få folk til at samarbejde, og den fungerer godt i små rum.

Åben struktur gåder

En tredje måde at organisere gåderne er med åben struktur. Her har deltagerne muligheden for at løse et stort antal af gåder på samme tid. I løbet med at deltagerne får løst gåderne, finder de også stykker at det endelige resultat.

Hybrid modellen

Nogle Escape Games bruger en hybrid model til at organisere gåderne. En måde er, at holdet starter med nogle enkelte gåder, som derefter åbner op til flere forskellige veje. Det kan også være omvendt. Deltagerne kan starte med flere forskellige veje og ende op med færre og mere udfordrende gåder.

Gamemasters

I Escapes Games bruges Gamemasters til at sørge for, at deltagerne får en god oplevelse. Dette indebærer bl.a. at gåderne fungerer og at hjælpe deltagerne, når de ikke kan komme videre med en gåde.

Hints

Hints bruges i det fleste Escape Games til at hjælpe deltagerne, når de ikke kan komme videre med en gåde. Måden hints bruges på kan dog variere mellem de forskellige Escape Games.

I nogle tilfælde har deltagerne ikke mulighed for at bede om hints. Gamemasteren holder øje med deltagerne, og giver dem hints efter behov.

I andre tilfælde kan deltagerne bede om hints. Dette kan gøres ved brug af en buzzer, et bank på døren, med mikrofoner i rummet eller via en computer. Nogle Escape Games giver også deltagerne et vidst antal hints til rådighed. Her er det op til deltagerne at bedømme, hvornår de vil bruge et hint.